bestemmingen Cuba

Zoiets maak je maar één keer mee in je leven

"Toen ik moest afrekenen was ik iets van achttien euro kwijt. Ik betaalde met twintig, maar Miguel had geen wisselgeld. De volgende morgen werd er voor het ontbijt aan de deur geklopt. Miguel gaf mij de twee euro die ik nog te goed had. Dat verbaasde mij enorm, hier had ik niet meer op gerekend. Voor een fles rum betaal je het drie dubbele, maar het wisselgeld wordt netjes aan je deur afgeleverd. Natuurlijk moest ik daarom lachen, maar begrijpen zal ik het nooit."

Tijdens mij Cuba reis, verbleef ik twee nachten in Trinidad. Aangekomen op het vakantiepark van Maria Dolores, stond de bewaker op de parkeerplaats mij al op te wachten. Dat is een CUC (gelijk aan een Amerikaanse dollar) per dag voor het parkeren van de auto. Ik gaf de man twee CUC en liep richting de receptie. Natuurlijk wist ik dat het parkeren geen geld koste, het is aan jou de keuze of je geld wilt geven. Het voordeel is, dat ze je auto in de gaten houden en bereid zijn om eventueel iets voor je te doen. Bij de receptie stond ook al weer iemand klaar om mijn koffer naar het huisje te brengen. Eigenlijk vond ik het onzin, maar ook deze man wil graag geld verdienen. Toen ik de deur opendeed van het huisje, kwam het water mij tegemoet. Er was een kapotte leiding, waardoor de hele kamer onder water stond. Toen werd ik begeleid naar een ander huisje.vakantiepark Maria Dolores Trinidad

Later kwam ik in gesprek met Miguel, de bewaker. Een vriend van hem heeft een restaurant. En zo ging ik met Miguel mee naar het centrum van Trinidad. Het restaurant was leeg (achteraf ook geen wonder) het was half restaurant en half huis. Na het uitzoeken van een gerecht zat Miguel te kijken. Ik bood hem aan  een gerecht uit te zoeken. Zonder aarzeling zocht hij het duurste menu uit van de toeristenkaart. Het eten was bagger, echt verschrikkelijk. “Heerlijk, hé?”, zei Miguel. “Ik ben blij dat jij het lekker vindt”, zei ik tegen hem. Daarna ging Miguel weer terug naar het park en ben ik in het centrum gebleven.Gekleurde huizen in het centrum Trinidad

Tip: Voor een taxi even buiten Trinidad betaal je standaard vijf euro. Het is beter om de auto te laten staan, omdat er geruchten gaan dat de Cubanen de banden van je auto leeg laten lopen. Dan kun je deze tegen betaling weer laten repareren.Oldtimer op Plaza Mayor Trinidad

Het centrum van Trinidad is klein, maar erg gezellig. Muziek wordt gespeeld op straat en in de restaurants. Wel vond ik het heel irritant dat mensen je continu aanhouden. Ze bieden je aan om bij hun thuis te eten of ze vragen of ze jouw kleren mogen hebben. Mijn kleren heb ik op de laatste dag weggegeven  en ging met een lege koffer naar huis.Muziek wordt gespeeld op straat

Plaza Mayor is het plein centraal gelegen in Trinidad. Hier kun je genieten van een prachtige zonsondergang. Er is een aantal musea en galerijen in Trinidad te vinden. Sommige reisfolders spreken van een aantal marktjes in Trinidad. Laat ik die illusie wegnemen. Ik ben geen markt of winkeltje in Trinidad tegengekomen. Zelf geen wisselkantoor om geld te wisselen. Plaza Mayor centrale plein Trinidad

Toen ik terugkwam bij het huisje, zaten Miguel en de andere medewerkers achter de bar in het restaurant te werken. Het park had zijn eigen restaurant, waar je kon ontbijten en ’s avonds kon eten. Miguel vroeg of ik over twintig minuten iets kwam drinken bij de bar. Na sluitingstijd kon hij wel iets regelen. Zogezegd, zo gedaan. Ik betaalde een fles rum en de sigaretten. Iedereen kon meedrinken. We hebben een gezellige avond gehad en veel gelachen. Toen ik moest afrekenen was ik iets van achttien euro kwijt. Ik betaalde met twintig, maar Miguel had geen wisselgeld. De volgende morgen werd er voor het ontbijt aan de deur geklopt. Miguel gaf mij de twee euro die ik nog te goed had. Dat verbaasde mij enorm, hier had ik niet meer op gerekend. Voor een fles rum betaal je het drie dubbele, maar het wisselgeld wordt netjes aan je deur afgeleverd. Natuurlijk moest ik daarom lachen, maar begrijpen zal ik het nooit.Gekleurde huizen in Trinidad

De volgende dag ging ik met de auto naar Topes de Collantes, ongeveer twintig kilometer van Trinidad. Niet zo ver, zou je zeggen. Maar met de wegen in Cuba is het een wereldreis. De wegen waren al slecht, maar het kan nog veel erger. Met de auto omhoog de berg op. Er zitten grote gaten in de weg en je kunt elkaar niet passeren. Laat er nou net, in de middle of nowwhere een auto aankomen. Gelukkig een Cubaan die de weg kende en hij maakte even ruimte voor mij. Boven op de berg was een grote parkeerplaats. Je moest nog een eind lopen de berg af richting de watervallen. Toen ik aankwam bij een soort van receptie midden in een bos, moest ik eerst entree betalen. Het had die dag geregend en het was behoorlijk glad. Ik werd gewaarschuwd dat de wandelwegen richting de watervallen erg slecht waren en vanaf daar was het minstens nog een uur lopen. Toen heb ik besloten om het niet te doen, ik wilde niet terugkomen met een gebroken enkel. Ik heb in de buurt nog een eindje gewandeld en ben uiteindelijk weer teruggegaan. Ik was blij dat de banden van de auto nog heel waren.Uitzicht op Topes de Collantes

Voor ik terugging naar het huisje, besloot ik nog even te tanken. In Trinidad was een benzinepomp en je weet nooit wanneer je er weer één tegenkomt. Aangekomen bij de benzinepomp, stond een man twee meter voor de pomp. Ik deed het raampje open en hij vertelde mij dat de benzine op is. Wel verdorie! Mijn tank was zo goed als leeg. Ik reed de auto twee meter verder naar de benzinepomp en daar stond weer een man. Toen ik vroeg naar benzine en hij zei dat er geen probleem was. Verbaasd keek ik hem aan. Dat is typisch Cuba! De man voor de pomp hoopt erop dat jij aan hem gaat vragen om benzine zodat kan hij het kan regelen voor toeristenprijs. Pas hiervoor op. Zonsondergang Plaza Mayor plein Trinidad

Zo maak je wel wat mee op vakantie. Natuurlijk moet je hier gewoon voor open staan en alles op je laten afkomen. Belazerd word je toch en zolang het niet om grote bedragen gaat, is het prima. Trinidad is een kleurrijke stad die je eigenlijk niet mag missen tijdens een trip door Cuba.zonsondergang Plaza Mayor Trinidad